Mindset och strategi. Del 2 i bloggserien om att skapa passiv inkomst genom self publishing på Amazon.

En passiv inkomst definieras som en inkomst där tid (input) och pengar (output) inte är beroende av varandra. Mer input i tid genererar automatiskt inte mer output i pengar. Det brukar pratas om att inte byta tid mot pengar och att få betalt för nedlagd tid flera gånger om. För att komma dit krävs rätt mindset och rätt strategi. I den här bloggposten berättar jag lite grand om mitt mindset och den strategi jag kommer att använda för att bygga min passiva inkomst genom self publishing på Amazon.

Mindset

Den världsberömda uppfinnaren och affärsmannen Thomas Edison (1847-1931) hade en filosofi som jag delvis ska anamma när jag bygger min self publishing-business. Edison, med sin kreativa och säljande approach tog vid flera tillfällen åt sig kredit för andras uppfinningar. Han var en mästare på det som författaren Robert Grenne bland annat skriver om i The 48 Laws Of Power – get others to do the work, but always take the credit. Edison ska till exempel vid vid ett tillfälle ha sagt att han inte behövde vara bra på matte, han kunde ju alltid anställa en matematiker.

Likt Edison ska jag inte göra allt jobb själv. Det kan låta konstigt men mitt jobb som self publisher är inte att skriva böckerna. Mitt jobb är att äga rättigheterna till böckerna, få dem att sälja och håva in royalties. Jag ser mig själv som en schackspelare där jag har ett antal pjäser till mitt förfogande. Pjäserna illustrerar den hjälp jag kommer ta på vägen för att realisera min strategi.

Utifrån ser det ut såhär:

Jag analyserar bokmarknaden och letar efter en ingång, gärna en unik vinkling av ett ämne som intresserar mig och som marknaden efterfrågar. Sedan anlitar jag en spökskrivare som skriver boken och en designer som gör omslaget. När allt är klart paketerar jag ihop boken och publicerar den på Amazons plattform under ett fiktivt namn. Amazon distribuerar boken i deras olika säljkanaler för e-böcker, pocketböcker och ljudböcker och jag får royalties på försäljningen – precis enligt plan. Andra har gjort delar av jobbet – men jag får betalt.

Det kan låta oerhört enkelt. Men det finns en hake. Haken är att det är lätt att göra en bok men svårt att få den att sälja. Enligt NonFiction Authors Association säljer en självpublicerad bok mindre än 250 ex under hela sin livslängd. På samma sätt är det relativt lätt att bygga en mobilapp eller vara affiliate för coola produkter men svårt att få en app att sprida sig eller faktiskt sälja affiliate-produkter.

För att undvika att lägga ner massa tid och pengar på att tillverka en bok som ingen kommer att köpa behöver jag använda mig av en strategi som garanterar mig försäljning redan innan boken släpps. Strategin är direkt överförbar på andra businesses.

Bygg en publik och garantera försäljning

loyal-audience

Det första jag ska göra är bestämma mig för vilken nisch jag ska publicera böcker inom och börja bygga min publik inom nischen. Jag kommer undersöka olika nischer och utvärdera hur lätt eller svårt det kommer vara att bygga en publik. När jag har bestämt mig för vilken nisch jag ska attackera fortsätter jag gräva och gör väldigt grundlig research; Vad efterfrågas? Vilka böcker dominerar? Varför? Vad vill kunderna ha? Hur ser försäljningen ut? Hur ser böckernas omdömen ut? osv. Jag letar efter ett mönster och bildar mig en konkret uppfattning om vad kunderna inom nischen efterfrågar. När jag har en klar bild av vad kunderna vill ha tillverkar jag en bred och lättsmält bok – något av direkt värde. Boken kommer fungera som ett lockbete. Jag lockar till mig publik genom att ge bort boken gratis. Efter en vecka eller två följer jag upp med alla som fått boken och frågar efter feedback; Vad var intressant? Vad vill de veta mer om? Varför det? Återigen letar jag efter ett mönster.

Feedbacken jag får från lockbetes-boken använder jag sedan som grund till mina två-tre första böcker. När böckerna är färdigproducerade lanserar jag dem till publiken som jag successivt byggt upp. Med den här strategin har jag eliminerat all gissningslek, bildat mig en tydlig bild av efterfrågan och samtidigt byggt upp en publik. Jag vet att jag har en produkt som publiken efterfrågar, vilket gör att jag inte behöver lansera böckerna i ett vakuum och hoppas på det bästa.

Många hoppar över eller missar de inledande stegen i processen. Ivriga, rädda för feedback och utan tålamod stressar de igång med tillverkning av sin briljanta produkt, utan förankring i publik eller marknadsanalys. De famlar i blindo. Det hela blir en hit-or-miss där det inte går att backa tillbaka i processen och felsöka vad som gått snett om produkten floppar (vilket den ofta gör). Det resulterar i att de måste överkompensera med desperata marknadsföringsförsök och dyra ads-kampanjer i efterhand. Jag vill till varje pris undvika ett sådant scenario.

Kostnader och tidsåtgång

Att nå $1000 i passiv inkomst per månad är svårt. Hade det varit lätt hade alla gjort det, och då hade det inte funnits några pengar att tjäna. Min uppskattning, baserat på erfarenhet, är att det tar omkring tio-tolv månader att bygga upp en publik och en bokportfolio som är tillräckligt stor för att långsiktigt generera $1000 i passiv inkomst per månad.

Det kommer självklart att behövas ett startkapital för spökskrivare, designers och andra utgifter. Min uppskattning är att det krävs cirka 30.000 kronor för att komma igång och få lite snurr på försäljningen. Utöver startkapitalet kommer jag att återinvestera alla royalties i min business tills dess att jag når $1000 i passiv inkomst per månad.

I mina e-mails kommer jag redovisa alla kostnader i detalj och ge tips på vart det går att hitta duktiga och prisvärda spökskrivare och designers – allt för att ni ska kunna följa med i processen och testa själva. Signa upp här.

I nästa inlägg berättar jag mer om de inledande stegen vid nisch-research och marknadsanalys.