Analysera marknaden och välj rätt ingång. Del 3 i bloggserien om att bygga en passiv inkomst på Amazon.

Som self publisher måste du vara rustad för ett brutalt krig om marknadsandelar. Ditt mål är nödvändigtvis inte att ha den bästa boken utan den bästsäljande boken. Du är här för att generera passiv inkomst, inte för att berätta om din barndom eller dina rosa moln-fantasier. Med ett sådant mindset kan du ha en objektiv och rationell approach till bokmarknaden och se den för vad den är. Fina intentioner och fantastiska ideér är viktiga och ska promotas men i slutändan räknas bara resultat.

Vikten av marknadsanalys

Under första halvan av 1988 följde styrelsen för det etablerade tobaksföretaget RJ Reynolds nyheterna med stor oro. Nya forskningsrön publicerades i en rasande takt och hälsomyndigheterna i USA var på krigsstigen. Forskning tydde på att passiv rökning var lika farligt som aktiv rökning. De stora tobaksföretagen var den självklara boven i dramat – hur kunde de förstöra folkhälsan så?!

Styrelsen för RJ Reynolds funderade på hur de skulle bemöta den eskalerande kritiken. De var tvungna att agera snabbt innan deras bäst säljande produkt, Camel-cigaretten, tappade för mycket mark. Efter lite brainstorming fick de en briljant idé. De skulle utveckla en ny produkt som skulle lösa problemet med passiv rökning. Exalterade till max började de utveckla en ny typ av cigarett som inte skulle släppa ifrån sig någon rök. Det kostade RJ Reynolds 350 miljoner dollar utveckla den första rökfria cigaretten som fick namnet Premier.

När Premier lanserades på marknaden 1989 möttes den av total tystnad. I princip ingen köpte den rökfria cigaretten, katastrofen var ett faktum och redan efter fyra månader togs den bort från marknaden. De som hade testat Premier under utvecklingsfasen hade framfört att den “smakade skit och att man behövde lungor som en dammsugare för att kunna röka den”, feedback som RJ Reynolds fullständigt hade ignorerat. Höga på sina egna ideér hade de kört de på i full fart. Förblindade av sin egen briljans tappade de fokus på marknaden. De visste bäst och negativ feedback hade gått dem obemärkt förbi.

Utvecklingen av Premier kan ses som ett av de största misslyckandena i produktutvecklingens historia. Om styrelsen för RJ Reynold hade gjort minsta lilla marknadsanalys och/eller tagit till sig den feedback de fått hade de insett att rökare vill ha rök och icke-rökare ville ha vare sig vanliga eller rökfria cigaretter. Efterfrågan på en produkt som Premier var helt obefintlig.

Det kan verka långsökt men som self publisher finns det mycket att lära av historien om Premier. En grundlig analys av bokmarknaden är helt avgörande för att du ska undvika att  slösa tid och pengar på bok som ändå ingen vill köpa. Genom att analysera efterfrågan, konkurrensen och marknaden innan texten beställs av spökskrivaren har du stenkoll på din målgrupp och kan träffa rätt på marknaden direkt. Inom non-fiction handlar det inte om vad en bok är utan vad en bok gör för läsaren, något som inte går att gissa sig till.

Bokmarknaden

Föreställ dig bokmarknaden som ett stort träd. De stora grenarna symboliserar större övergripande kategorier som bryts ner till mindre grenar i form sub-kategorier, sub-sub-kategorier och sub-sub-sub-kategorier. Den mesta försäljningen sker inom de stora kategorierna och försäljningen är mindre desto längre ut i grenverket du kommer.

Ett exempel på en stor kategori är “hälsa” som bland annat förgrenas i kategorin “träning”, som i sin tur förgrenas vidare till en ännu mindre kategori “viktminskning”, vilken ytterligare förgrenas ner i bland annat “viktminskning för pensionärer” som i sin tur förgrenas ner till…. Ja, du förstår.

Bild på ett bokträd. Hämtat från yasiv.com 

Skärmklipp

Att sikta på de stora kategorierna direkt är dömt att misslyckas. Genom att börja smått inom de mindre kategorierna går det att jobba sig steg för steg mot de större kategorierna och inåt mot trädets stam. Det jag ska göra är att analysera trädets mindre kategorier efter möjliga ingångar alternativt uppfinna en ny kategori. Med en sådan approach kan jag successivt anpassa mig och dominera kategori för kategori.

För att använda exemplet ovan så är det i princip omöjligt att bryta sig in i en kategori som “träning”, men om jag däremot fokuserar på att dominera en sub-sub-kategori som “viktminskning för pensionärer” så kommer det även ge en push i rätt riktning inom kategorin för “viktminskning”. Om boken passar in och tar plats i kategorin för “viktminskning” så kommer algoritmen även göra den relevant för “träning”. Det kan hända att boken inte helt passar in i kategorin för “träning” i det här fallet men jag har ändå dominerat minst en eller kanske till och med två eller tre sub-kategorier på vägen. Med det i ryggen kan jag bygga nästa bok så att den tar vid där den förra boken sluta eller attackera den stora kategorin från en annan vinkel från en annan sub-kategori. På så vis bygger upp en stor grund av böcker som ansluter mot de stora kategorierna och jag kan långsamt ta mer och mer plats i den stora kategorin.

Några tankar kring valet av kategori

Alla stora kategorier säljer som smör i solsken. När du väl når toppen spelar det egentligen ingen roll inom vilken kategori du valt att publicera din bok.

Däremot, för att bryta sig in i de större kategorierna och konkurrera med de riktigt stora författarna och förlagen, oavsett kategori, gäller det att ha en riktigt riktigt bra bok. Det går inte att fuska sig fram eller manipulera sin väg upp till toppen av Amazon med en dålig bok.

För att göra en riktigt riktigt bra bok tror jag dessutom att du behöver vara intresserad av det du publicerar. Du ska kunna ge marknaden något nytt och fräscht – en ny syn på ett ämne som intresserar dig, eller dra nya paralleller mellan redan befintliga ämnen/kategorier. Om du bara är ute efter pengar och inte bryr dig ett dugg om innehållet i boken kommer den att göra ett platt, ihåligt och själlöst intryck. Läsaren kommer att känna av det och ge den dåliga reviews, vilket gör att boken riskerar att sjunka till botten av Amazon.

Testa att brainstorma olika bokideér och undersöka hur de matchar mot grenarna på Amazon.

Här är två frågeställningar som kan hjälpa dig framåt:

  • Vilken typ av böcker dras du själv till?
  • Tänk på senaste gången du diskuterade ett ämne och du kände blodet koka, pulsen öka och ögonen brinna för att du var både kreativ och exalterad. Vad diskuterade du då?

Min ingång

Det finns flera olika sätt att utvärdera hur mycket potential en kategori har genom att analysera en rad olika parametrar. Det jag kommer att titta extra noga på är kategorins storlek, hur många olika sub-kategorier den innehåller, hur försäljningen inom kategorin ser ut och hur konkurrensen ser ut. I mina e-mails skriver jag mer om nyckeltal och hur det går till att analysera en kategori på djupet.

Anmäl dig till mina e-mails här.