Så här skapar du en bästsäljare – Tre frågeställningar du måste kunna besvara för att din bok ska bli en succé. Del 4 i bloggserien om att skapa passiv inkomst på Amazon.

För att generera passiv inkomst genom self publishing måste du ha böcker som lever sitt eget liv. De ska ha en magnetisk, nästintill smittsam effekt, som sprids med vinden och drar in läsare från när och fjärran. En sådan automatisk spridningseffekt baseras inte på tur eller tillfällighet. Den är konstruerad, inbyggd och strategiskt planerad i böckernas struktur. Genom att analysera de största kioskvältarna inom non-fiction utkristalliseras ett tydligt mönster som kan brytas ner i tre frågeställningar. Applicera dem och garantera att din bok blir en succé.

  1. Vad vill du säga?

Marketing-geniet och den bästsäljande författaren Ryan Holiday pratar ofta om att det vanligaste misstaget, och anledningen till att de flesta böcker inte säljer, är för att författaren inte kan svara på den enkla frågan; Vad vill du säga med din bok? Ryan pratar mycket om att det handlar om vad en bok gör för läsaren. Vad levererar boken till läsaren? Vilket budskap vill du förmedla med din bok?

Ett exempel: Tim Ferriss, författaren till mega-bästsäljaren 4 Hour Work Week skulle kunna svara så här på den frågan: Med 4 Hour Work Week vill jag visa hur du som läsare kan göra för att automatisera och outsourca allt i ditt liv så att du bara behöver jobba fyra timmar i veckan från din laptop.

Om du inte känner att du kan sätta fingret på det du vill säga kan du börja med att gräva i olika ämnen som intresserar dig och steg för steg dra paralleller mellan dem. Då brukar det dyka upp intressanta frågeställningar som du kan undersöka djupare, dra nya slutsatser av och på så sätt forma ditt budskap.

  1. Hur ska du säga det?

En bok kan vara uppbyggd på många olika sätt. Ett vanligt sätt är att utgå från sig själv, sin egen historia, och sina egna erfarenheter. Ett annat sätt är att paketera fakta och forskning på ett intressant sätt. Ytterligare ett sätt, vilket är det som jag gillar allra bäst, är att illustrera sitt budskap med hjälp av verkliga exempel, anekdoter och historier.

Ett exempel: Låt oss leka med tanken att du ska göra en bok om ledarskap. Om du har mycket erfarenhet av ledarskap skulle du säkert kunna skriva en bok om det genom att utgå från dina egna erfarenheter. Däremot, om du har begränsade erfarenheter inom ledarskap, skulle du istället kunna sammanställa olika forskningsrapporter, studier och tester och presentera dem på ett intressant sätt. Eller, det sättet som jag gillar bäst – du kan göra research om olika ledare inom olika områden och berätta hur de har agerat i olika situationer och vilka konsekvenser det har fått.

Oavsett vilket sätt du väljer måste du att tänka på att boken ska kunna läsas av många olika personer med olika bakgrund under många år. Var noga med att belysa ditt budskap från många olika håll så att alla läsare verkligen kan ta åt sig av det du vill säga.

  1. Till vem ska du säga det?

Som self publisher (eller författare) räcker det inte att producera geniala böcker. Redan innan du börjar med en bok bör du veta vem som ska köpa den och var den personen finns. Det allra bästa är om du har direktkontakt med dina köpare så att du kan involvera dem i både skapande- och marknadsföringsprocessen.

Till exempel: Grundaren och chefredaktören till tidskriften Wired, Kevin Kelly, skrev en mycket omtalad artikel som heter 1000 True Fans. I den argumenterar han för att det enda du behöver för att livnära dig på ditt skapade är 1 000 genuina fans. Ett genuint fan är en person som köper allt du skapar utan att blinka. De slänger fram sitt kreditkort och förbeställer din nya bok innan de ens vet vad just den handlar om. De köar utanför affären i dagar för att köpa din senaste produkt. De följer ditt varje steg och pratar gärna om dig inför andra.

Det väsentliga här är inte siffran 1 000. Det väsentliga är att ha genuina fans och vetskapen om att du kommer att få din bok såld. Dina genuina fans hjälper dig även att positionera dig och ger dig feedback. Feedbacken tar du med dig till nästa projekt och på så sätt kan du hela tiden utvecklas och bli bättre, vilket i sin tur hjälper dig att attrahera ännu fler genuina fans.

Några avslutande tankar

De två första frågeställningarna ovan är ganska enkla att svara på. Problematiken uppstår ofta vid den tredje frågeställningen – Till vem ska du säga det?

Kevin Kellys artikel är väldigt motiverande och teorin kring 1 000 True Fans är lätt att förstå. Det enda som behövs är 1 000 genuina fans, sen är allt löst och pengarna rullar in. Dessvärre är det inte riktigt så. Även om matematiken är lätt är det praktiskt svårt att bygga en plattform med många genuina fans. Det är otroligt mycket jobb som kan ta flera år. Det är få som har lagt ner jobbet och det ses ofta som en lyx att ha den typen av infrastruktur på plats.

Det är precis det här infrastrukturbygget som jag tycker är extra intressant. Även om vi vet att vi borde lägga tiden på att attrahera genuina fans så tenderar vi att spendera majoriteten av tiden och resurserna på det motsatta. Vi är besatta av olika former av ads-kampanjer och mäter hur en kampanj presterar från timme till timme. Vi är fast i kortsiktigt tänkande och har svårt att se bortom nästa krön. Hela approachen kring försäljningen blir väldigt reaktiv där allt som räknas är dagens resultat.

Jag förespråkar en mer långsiktig approach där det inledande arbetet ska fokusera på att bygga upp en infrastruktur som på sikt kan hjälpa dig att få exponentiell spridning av ditt budskap.

I kommande inlägg kommer jag skriva mer om hur jag kommer gå tillväga för att bygga upp infrastrukturen till böckerna som jag ska publicera på Amazon.

Du kan följa den här bloggen bakom kulisserna genom att anmäla dig till mina e-mails.
Där skriver jag om mina self publishing-specifika strategier och hur jag går till väga för att bygga upp en passiv inkomst från scratch till $1 000 per månad. Anmäl dig till mina e-mail här.